به نیروی وارد شده در جهت عمود بر سطح یک ماده، فشار می‌گویند. فشار یکی از برجسته‌ترین کمیت‌های فیزیکی به شمار می‌رود که برای نشان دادن آن از واحد‌های مختلفی مثل پاسکال، تور و … استفاده می‌کنند. این واحدها با استفاده از روابطی قابل تبدیل به یکدیگر هستند و در این مقاله قصد داریم تا فرمول ‌های تبدیل واحد فشار را بررسی نماییم. ابتدا لازم است تا مطالبی در زمینه مفهوم و اهمیت فشار بیان گردد. با تا انتها این مقاله با ایران پمپ همراه تولید کننده و پخش کننده انواع کمپورسور باد همراه باشید.

فشار چیست؟

کمیت‌های فیزیکی به دو دسته‌ی کمیت‌های نرده‌ای و کمیت‌های برداری تقسیم‌بندی می‌شوند. در کمیت‌های نرده‌ای یا اسکالر، کمیت صرفاً با یک عدد تعیین می‌گردد؛ اما در کمیت‌های برداری علاوه بر مقدار، جهت کمیت نیز حائز اهمیت است. فشار یک کمیت نرده‌ای به شمار می‌رود و عبارت است از حاصل تقسیم نیروی عمودی وارد شده بر یک سطح مشخص. بر اساس این رابطه با افزایش نیرو یا کاهش سطح مقطع، فشار زیاد می‌شود.

واحد های اندازه گیری فشار

برای اندازه‌گیری واحد فشار از واحد یا یکا‌های مختلفی می‌توان استفاده نمود. اگر همین حالا قصد دارید تا به صورت آنلاین اقدام به تبدیل واحد فشار کنید، می‌توانید به صفحه مخصوص تبدیل واحد فشار مراجعه نمایید. در ادامه به طور مختصر به معرفی مهم‌ترین واحدهای اندازه‌گیری فشار خواهیم پرداخت.

پاسکال

در سیستم بین‌المللی ((SI (International System of Units) واحد فشار را برحسب واحد پاسکال اندازه‌گیری می‌کنند. طبق این سیستم یک پاسکال عبارت است از تقسیم نیروی ۱ نیوتونی وارد شده بر یک سطح ۱ مترمربع. پاسکال را با علامت اختصاری Pa نمایش می‌دهند.

اتمسفر

 

یکی از معمول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین واحدهای اندازه‌گیری واحد فشار در فرمول ‌های تبدیل واحد فشار ، واحد اتمسفر است که معمولاً برای سیالاتی مثل گاز بسیار استفاده می‌شود. هر یک اتمسفر برابر است با فشار ناشی یک ستون آب با بلندای ۱۰ متر. هر یک اتمسفر را به طور تقریبی می‌توان با میانگین فشار هوای سطح آب‌های آزاد شهر پاریس برابر دانست.

بار

یکی دیگر از واحد های فرمول ‌های تبدیل واحد فشار ، واحد (bar) است که در سال ۱۹۰۹ میلادی توسط یک هواشناس اهل انگلستان به نام «ویلیام نایپرشاو» به عنوان یکی از واحدهای اندازه‌گیری فشار مطرح گردید. اختلاف فشار یک بار با فشار اتمسفر زمین بسیار ناچیز بوده و در حد یک درصد است.

psi

یکی از مشهورترین واحدهای اندازه‌گیری واحد فشار که معمولاً مهندسین رشته‌های متالورژی، مکانیک سیالات و شیمی با آن زیاد سروکار دارند، واحد psi است. واحد psi در سیستم واحدگذاری انگلیسی بیان می‌شود و عبارت است از تقسیم یک پوند (lb) نیرو بر سطحی با مساحت یک اینچ مربع (in۲).

 

برای مطالعه ادامه این مقاله و دریافت اطلاعات در مورد واحد های فرمول می‌توانید به مقاله فرمول ‌های تبدیل واحد فشار در سایت ایران پمپ مراجعه نمایید.

 

 

دوشنبه 22 دی 1399
بؤلوملر : دانستنی ها,